Skip to main content

Raziskave glasbene preteklosti na Slovenskem

Opis

Cilj raziskovalnega programa P6-0004 je po eni strani raziskati izbrane doslej zapostavljene teme in zapolniti vrzeli v poznavanju nacionalne glasbene dediščine v evropskem okviru, po drugi strani pa se trudi izsledke in novo znanje približati najširši javnosti. Rezultati raziskav so na voljo v objavljenih znanstvenih besedilih in znanstvnokritičnih izdajah glasbenih del (glej rubriko Rezultati, spodaj). Nove podatkovne zbirke, kot je MUSIQUM, se oblikujejo v skladu najsodobnejšimi trendi digitalne humanistike. Publikacije, ki jih pripravlja programska skupina so recenzirane in objavljene v različnih digitalnih formatih v odprtem dostopu. Pomembni sta predvsem zbirka znanstenokritičnih notnih izdaj Monumenta artis musicae Sloveniae, in znanstvena revija De musica disserenda. V okviru programa potekajo tudi stalno sodelovanje z mednarodnima redakcijama RISM in RILM ter aktivnosti v nekaterih trenutnih evropskih projektih, kot je COST EarlyMuse.

Raziskovalci si v okviru programa prizadevajo vplivati tudi na širši kulturni razvoj s promocijo muzikološkega dela in nagovarjanjem širšega občinstva. Ustvarjajo najrazličnejša besedila, razumljiva širokemu krogu uporabnikov: (1) strokovna in poljudna besedila; (2) za cikel javnih koncertov stare glasbe Harmonia concertans - Stara glasba na Novem trgu prispevajo predloge repertoarja in pripravljajo komentarje, pri čemer preizkušajo različne strategije popularizacije (na primer v kombinaciji z dogodki, kot so pred-koncertni pogovori ali po-koncertna srečanja); (3) organizirajo znanstvena srečanja ter eksperimentalne glasbene delavnice, namenjene popularizaciji izvajanja izbranih glasbenih zvrsti in skladb, ki sodijo v slovensko kulturno dediščino.

Raziskovalni program P6-0004 je nadaljevanje edine dolgoročne in kontinuirane raziskovalne sheme v slovenski muzikologiji, ki v okviru vseh glasbenozgodovinskih obdobij pokriva temeljne raziskave tem, po eni strani povezanih z nacionalno glasbeno dediščino, po drugi pa vpetih v širši evropski okvir. Člani programske skupine P6-0004 se vseskozi posvečajo dolgoročnim nalogam, kot so uredniška dela v okviru znanstvenokritičnih glasbenih izdaj (Monumenta artis musicae Sloveniae), revije De musica disserenda in serije Slovenska glasbena dediščina (tudi predvidene nove podserije Viri za zgodovino glasbe na Slovenskem). Implementirana je nova digitalna platforma: relacijska podatkovna zbirka o glasbenikih MUSIQUM, osnovana v spletnem raziskovalnem »okolju« Nodegoat. Pripravljeno je gradivo za digitalno platformo za glasbene edicije (digitalne glasbene izdaje po smernicah MEI). Spletno dostopni na platformi OMP v pdf formatu sta že objavljena najnovejša zvezka in številne po-izdaje starejših izdaj iz serije Monumenta. Vsa v zbirki Monumenta objavljena dela Jakoba Handla- Gallusa so na voljo tudi kot posamezne skladbe na spletni strani Gallus online

Programska skupina se posveča trem specifičnim nalogam. Prva, ki ima tudi prioriteto, je obravnava do sedaj zapostavljenih vsebin ali vrzeli v vedenju, ki potrebujejo osnovne raziskave in zahtevajo nujno znanstveno obravnavo. Druga naloga predstavlja ponovne raziskave področij, ki jih je zaradi pojava novih virov in informacij potrebno posodobiti ali revidirati. Tretja pa je implementacija novih tehnologij digitalne humanistike v raziskovalne dejavnosti. 

Izbrane vsebine, ki jih bodo raziskovali posamezni člani skupine, so širše organizirane v šest delovnih paketov (DP):

DP1 – Glasba in locus se osredotoča na štajerske zbirke muzikalij ter začenja z obravnavami bogatega a premalo raziskanega glasbenega življenja preteklih obdobij na multikulturnih in večjezikovnih mejnih območjih Trsta in Gorice. 

DP2 je namenjen pridobivanju novih znanj in zapolnjevanju vrzeli v zgodovini cerkvene glasbe slovenskih dežel v preteklosti. 

DP3 raziskuje vlogo glasbe v monastičnih redovih, predvsem ženskih skupnostih.

DP4 prinaša nova in/ali revidirana spoznanja o migracijah glasbenikov, glasbenega repertoarja in glasbene misli med 16. in 19. stoletjem. 

DP5 se osredotoča na podrobnejše raziskave fenomena opere v slovenskih deželah.

DP6 - Inštrumentalni žanri v 19. stoletju pregleduje razne vire o najpomembnejših glasbenih ustanovah na Slovenskem ter se ukvarja z razvojem zvrsti in vloge imigrantskih glasbenikov in inštrumentalistk. 


Faze programa

Kot nadaljevanje predhodnega programa ta ne bo potreboval začetnih sestankov. Delo, ki ga kooordinira vodja programa, je v okviru posameznih DP razdeljeno med različne strokovnjake, ki se z uporabo različnih metod (glej metodologijo zgoraj) ukvarjajo z različnimi raziskovalnimi vprašanji. Ker je stanje raziskav v okviru vsake teme različno in teme zahtevajo različne pristope, bo skupina nadaljevala predhodno delo v okviru teh tem ali začela z delom na novih. Delo bo potekalo sočasno v okviru vseh DP.

DP1 in nekatere teme DP3 bodo imele prednost v prvih letih programa in bodo večinoma končane do leta 2025. Drugi delovni paketi vsebujejo teme, ki so namenjene tako manjšim študijam primerov kakor dolgoročnim raziskavam. Za raziskave nekaterih obširnejših tem, ki se začenjajo na novo, je predvideno nadaljevanje v naslednjem programskem obdobju.

Splošne aktivnosti in rezultati (navedeni v modrih poljih tabele) bodo potekali oz. bodo vidni vsako leto. Nekateri bolj specifični rezultati in aktivnosti so navedeni v oranžnih poljih. Za vsako leto, v nekoliko večji meri pa predvsem v drugi polovici programskega obdobja, so načrtovane objave člankov v revijah in poglavij v monografijah ter predstavitev referatov na konferencah. Izdajanje obsežnejših monografij je predvideno predvsem za čas med letoma 2025 in 2027. Platforma za digitalno humanistiko bo nadgrajena v odprti dostop v letu 2023. V okviru aplikacije rezultatov za širšo javnost so predvideni koncerti cikla Harmonia concertans (HC), objave in dogodki za širšo javnost, delavnice, javna predavanja ipd., ki bodo prav tako potekali skozi celotno programsko obdobje.


Rezultati

V okviru raziskovalnega programa P6-0004 nastajajo tako vrhunski znanstveni dosežki kakor širši javnosti ter izobraževanju in popularizaciji znanosti namenjeni dogodki in publikacije.

Kot je bilo že omenjeno, Muzikološki inštitut v okviru programa redno izdaja mednarodno uveljavljeno muzikološko znanstveno revijo De musica disserenda, ki se v izbranih tematskih številkah še posebej posveča programskim temam, in dvojezično zbirko kritičnih glasbenih izdaj Monumenta artis musicae Sloveniae, ki se s kritičnimi edicijami in spletnimi poizdajami starejših objav želi približati najširšemu krogu raziskovalcev in izvajalcev. Občasno izhajajo tudi digitalne edicije muzikoloških monografij, tako npr. v okviru zbirke Slovenska glasbena dediščina in njene nastajajoče podzbirke Viri za zgodovino glasbe na Slovenskem, ter posamezne muzikološke monografije.

Ob omenjenem so v tekočem programskem obdobju nastale tri pomembne monografije, ki pokrivajo različna vsebinska področja in zgodovinska obdobja ter vsaka na svoj način pomembno prispevajo k ustvarjanju znanja in zavesti o kulturni dediščini tega prostora. To so večavtorska monografija o prvem dunajskem škofu Juriju Slatkonji, pomembni figuri glasbenega dogajanja v svojem času in prostoru (Jurij Slatkonja (1456–1522): Od Kranjske do Dunaja, ur. Metoda Kokole in Lilijana Žnidaršič Golec), ter dve deli, ki se ukvarjata z glasbo, njenimi ustvarjalci in konteksti v dolgem 19. stoletju. To sta nadvse izčrpna in s stanovskim Mantuanijevim priznanjem nagrajena monografija Marka Motnika Glasbena pot Sophie Linhart: Po sledeh družine Antona Tomaža Linharta ter široko zasnovana knjiga Opera in glasbena drama v 19. stoletju Gregorja Pompeta, v okviru katere je tudi operna ustvarjalnost na Slovenskem umeščena v širši kontekst. Izpostaviti velja tudi znanstvenokritični glasbeni izdaji s slovenskim ozemljem povezane renesančne sakralne glasbe v zbirki Monumenta artis musicae Sloveniae: Simone Gatto, Tri maše / Three Masses (Izbrana dela iz Hrenovih kornih knjig 3, MAMS 64, ur. Klemen Grabnar) in Iacobus Handl Gallus, Šest osemglasnih motetov / Six Eight-part Motets (MAMS 65, ur. Marko Motnik).

Raziskovalci v okviru programa redno objavljajo izsledke svojih raziskav v obliki znanstvenih razprav in jih predstavljajo na uglednih mednarodnih konferencah. Odmevnejše v tem programskem obdobju objavljene posamezne razprave so na več področjih in v okviru vseh programskih delovnih paketov pomembno razširile polje muzikološkega znanja, doprinesle pa so tudi k novim spoznanjem nekaterih sorodnih ved. Na podlagi nekaterih obsežnejših in neposredno s programom povezanih sta nastali še dve posebni tematski številki revije De musica disserenda: Priseljeni glasbeniki na Slovenskem v dolgem 19. stoletju / Foreign Musicians in the Slovene Lands during the Long Nineteenth Century (XVIII/1–2, 2022) in Kontrafakture posvetne glasbe v cerkvenih arhivih Slovenske Štajerske / Secular Music Contrafacta in the Church Archives of Slovenian Styria (XIX/1, 2023). Posamezne nove raziskave, ki so ukvarjale s koralno dediščino kartuzijanov, kartuzijank, dominikank, frančiškanov in pomembnejših verskih središč, so pomembno prispevale k poznavanju liturgičnega enoglasja in njegovih tradicij na Slovenskem od srednjega veka do konca 18. stoletja. Nova spoznanja so bila dosežena na področju renesančne sakralne liturgične glasbe ter na področju repertoarja in ustvarjalcev operne glasbe v 18. in 19. stoletju. Prav tako so bile objavljene raziskave o glasbenicah in glasbenikih ter različnih instrumentalnih žanrih 19. stoletja. Slednje raziskave, ki so opozorile na do sedaj pogosto prezrte glasbenice in njihove kariere, so bile tudi osnova uspešne mednarodne konference Preseganje tradicionalnih vlog: Glasbenice na poti v umetniško svobodo / Transcending Traditional Roles: Female Musicians on the Path to Artistic Freedom, ki je bila organizirana v okviru programa. S stalno rastočo in za širšo javnost odprto podatkovno bazo MUSIQUM, ki vključuje podatke, relevantne predvsem za raziskave glasbe 19. stoletja, se raziskovalni program razvija tudi v smeri digitalne humanistike.

Člani raziskovalnega programa si prizadevamo, da bi raziskovalne rezultate (z objavami v časopisih, pedagoškimi gradivi, koncertnimi listi ipd.) približali kar najširšemu krogu posameznikov, in redno prirejamo tudi izobraževalne delavnice za poklicne in ljubiteljske glasbenike, študente muzikologije in glasbe ter širšo zainteresirano javnost. Takšna je bila npr. v soorganizaciji s Festivalom Radovljica in projektom COST EarlyMuse soorganizirana mednarodna delavnica z vključevanjem občinstva Od zapisa do odra / From Scribe to Stage.

V okviru raziskovalnega programa soorganiziramo tudi cikel vrhunskih koncertov stare glasbe Harmonia concertans: Stara glasba na Novem trgu, s katerim želimo z zvokom in obkoncertnimi dejavnostmi približati javnosti to, kar raziskujemo v okviru raziskovalnega programa, ter opozoriti na povezave bogate glasbene dediščine tega prostora z drugimi evropskimi kulturnimi okolji. V zadnjih sezonah je bilo kar nekaj koncertov posvečenih glasbi iz programskih raziskav, tako npr. koncerti z liturgično glasbo radeljskih dominikank, opernimi arijami iz zbirk grofov Attems ali baročnimi vokalnoinstrumentalnimi deli iz zbirke novomeških frančiškanov. S pripravo glasbe in muzikološkim svetovanjem za koncerte z deli iz Hrenovih kornih knjig in baročnega cantus fractus repertoarja koprskih frančiškanov smo intenzivno sodelovali tudi z drugimi organizatorji, kot sta Festival Radovljica in Imago Sloveniae.

Znanstveni in strokovni dosežki programske skupine so razvidni v Zbrani bibliografiji.


Raziskovalni program

Ključne besede
zgodovina glasbe
glasbene migracije
glasbeniki
študije spolov
kulturna zgodovina
slovenska glasbena dediščina
glasbena dela
viri za preučevanje glasbe
analiza in kontekstualizacija
digitalna muzikologija