Stare tradicije v novih oblačilih: Glasbene in besedilne predelave v izvajalski praksi liturgične glasbe
Vodja projekta na ZRC
doc. dr. Katarina ŠterSodelavci
doc. dr. Katarina Šter, Dr. Metoda Kokole, Dr. Klemen Grabnar, doc. dr. Marko Motnik, Jana Erjavec, Lucija Herga, prof. dr. Matjaž Barbo, asis. dr. Nejc Sukljan-
ID oznaka
J6-1809
-
Trajanje projekta
1. julij 2019–30. junij 2023 -
Finančni vir
Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije
Partnerji
Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta
Posamezne glasbene zvrsti so se kakor vsaka živa glasba razvijale, spreminjale in preobražale v času. Nekatere med njimi, tudi če so obstajale v istem času, so bile strogo ločene, druge so bile povezane bolj, kakor bi domnevali po njihovi funkciji in obliki. Nekatere nezdružljive tradicije in njihove zvrsti so se v teku časa srečale zaradi skupne funkcije oz. vloge, v kateri so se znašle, čeprav so bile po izvoru različne. Med takšne tradicije v času od tridentinskega koncila do konca 18. stoletja na Slovenskem npr. sodita iz gregorijanske tradicije izhajajoči koral in glasba iz povsem posvetnih zvrsti, kakršna je bila operna glasba, ki je bila po izvoru veliko sodobnejša. Sploh v 18. stoletju, če že ne prej, sta se v določenih okoljih oba žanra srečevala v liturgiji, z istimi besedili in liturgično funkcijo, pri čemer gre pri koralu pogosto za nadaljevanje ali različne glasbene predelave starejše tradicije, pri posvetni glasbi pa na prvem mestu za besedilne in na drugem za glasbene predelave. Obe vrsti glasbe so poslušalci verjetno poznali od prej, a iz različnih okolij: eno iz liturgičnega in drugo iz povsem posvetnega; ena zvrst je veljala za najbolj sakralno, druga za najbolj profano, ena je imela patino tradicije, druga vznemirljivost novosti. Kako je ta raznolika glasba obstajala in soobstajala ter se izvajala pod skupnim okriljem liturgije?
Projekt je opazoval izvajalsko prakso dveh različnih glasbenih tradicij, ki ju srečujemo v »liturgičnih oblačilih« oz. predelavah v času med tridentinskim koncilom in koncem 18. stoletja na Slovenskem. Glavna tradicija raziskave je bil posrednjeveški koral, za katerega imamo več virov in smo ga opazovali skozi celotno obdobje, kot tradicijo z izpeljanimi predelavami. Kot primerjalno (skoraj kontrastno) nasprotje tej najbolj cerkveni tradiciji je bila sopostavljena tradicija predelav (skoraj najbolj) posvetne glasbe, predvsem opernih skladb, za liturgično uporabo. Projekt je tako poskušal ugotoviti, kakšen oz. kaj je bil koralni repertoar z ozemlja današnje Slovenije v obravnavanem času; kje, kako in v kakšnem kontekstu je bil zapisan; ter kje, kako, v kakšnem kontekstu in kdo ga je izvajal. Vse to je poskušal umestiti v povezavo z drugimi žanri, med katerimi je bila kot kontrast in obenem del istega konteksta izpostavljena za liturgični kontekst še neznana predelana posvetna glasba. V obeh zvrsteh glasbe na Slovenskem je projekt obenem iskal evropske vzporednice, ki se v zadnjih letih v vse večji meri razkrivajo na vseh področjih glasbene zgodovine.
V raziskavi so bili analizirani, kategorizirani in inventarizirani primarni viri obeh repertoarjev, ki so bili v rabi v slovenskem prostoru ter so se ohranili v slovenskih ali tujih hraniščih. Na podlagi rezultatov analiz in iz njih sledečih primerjav smo ugotavljali razlike in podobnosti med repertoarjema, primerjave pa so bile razširjene tudi na primerljive vire v evropskem (predvsem srednjeevropskem) okviru, kar je raziskavi omogočilo širok kontekst. Eksplicitno nas je zanimala vloga obeh tradicij v liturgiji, njuna izvajalska praksa in predvidena slogovna raznolikost, implicitno pa so bila ob tem izpostavljena tudi vprašanja odnosa do sakralnega ali posvetnega v glasbi nekega časa, razmerja predelave do izvirnika in odnosa med besedilom in glasbo v izvirniku in predelavi.
Prva faza (1. julij 2019–30. junij 2020)
uvodno srečanje projektne skupine in postavitev spletne strani
- zbiranje in študij sekundarnih virov in literature
- terensko delo s primarnimi viri v arhivih in knjižnicah v Sloveniji in tujini
- izpopolnjevanje metodologije in modelov za odkrivanje in raziskovanje obravnavanega repertoarja
- analiza in razvrščanje virov
Druga faza (1. julij 2020–30. junij 2021)
- nadaljnja analiza zbranih virov ter nadaljnje študije konteksta in povezav
- nadaljnje širjenje v tujino z obiski arhivov, ki hranijo primerljive vire oz. repertoarje
- RISM katalogiziranje pomembnejših virov in zbirk
- primerjave med različnimi preučevanimi repertoarji iz istih liturgičnih kontekstov oz. ustanov znotraj Slovenije
- primerjave slovenskih virov z viri iz tujine
- priprava in predstavitev delnih raziskovalnih rezultatov v različnih oblikah, namenjenih strokovni javnosti: priprava in organizacija mednarodne konference ali okrogle mize, referati na konferencah, članki v revijah in monografijah
- popularizacija raziskovalnih rezultatov s predstavitvijo za širšo javnost (koncert)
Tretja faza (1. julij 2021–30. junij 2022; podaljšano do 30. junija 2023)
- zaključek analitičnih in primerjalno-sintetičnih analiz
- priprava zaključnih sintez v obliki javno predstavljenih rezultatov (članki in referati), ki bodo raziskane fenomene predstavili v luči evropskih povezav in širšega konteksta
- priprava izbranega materiala iz virov za katalog oz. podatkovno bazo
- objava rezultatov projektne skupine v posebni tematski številki revije De musica disserenda
- popularizacija rezultatov z eksperimentalno glasbeno delavnico, koncertom in predavanji z recitali, kar bo vse namenjeno najširšemu občinstvu
- zaključek projekta
Rezultati projekta so na prvem mestu seznanjali slovensko in mednarodno znanstveno skupnost o novih odkritjih v obliki znanstvenih člankov (nekateri bodo izšli v letu 2024), simpozijskih referatov in predavanj ter v (so)organizaciji dveh mednarodnih konferenc. V podaljšanju projekta je bilo rezultate mogoče znatno razširiti v smer družbenokulturnega delovanja in izobraževanja strokovne in laične javnosti v obliki cikla spletnih predavanj, različnih delavnic in štirih profesionalnih koncertov.
Znanstvene razprave
- BARBO, Matjaž. »Frančiškanske rokopisne knjige kot izraz umetniške občutljivosti svojega časa: primerjalna analiza novomeškega rokopisa, Ms. mus. 93.« Muzikološki zbornik 59, št. 1–2 (2023): 195–223. https://doi.org/10.4312/mz.59.1-2.195-223. [COBISS.SI-ID: 178958083]
- ERJAVEC, Jana. »Contrafacta in the Archive of the Abbey and Parish Church of St Daniel in Celje.« De musica disserenda 19, št. 1 (2023): 11–36. https://doi.org/10.3986/dmd19.1.01. [COBISS.SI-ID 173161731]
- ERJAVEC, Jana. »Glasbeni arhiv starejših rokopisov v cerkvi sv. Danijela v Celju.« De musica disserenda 16, št. 2 (2020): 71–82. https://doi.org/10.3986/dmd16.2.04. [COBISS.SI-ID 24817923]
- ERJAVEC, Jana. »RISM and Inventorying Early Music Manuscripts in Slovenia.« Muzikološki zbornik 56, št. 2 (2020): 73–84. https://doi.org/10.4312/mz.56.2.73-84. [COBISS.SI-ID 44829955]
- GRABNAR, Klemen. »Glasba v ljubljanski stolnici in gornjegrajski sostolnici v času škofa Tomaža Hrena.« V: Tridesetletna vojna in Slovenci: evropski konflikt in slovenski prostor v prvi polovici 17. stoletja, ur. Vanja Kočevar, 437–450. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU, 2020. [COBISS.SI-ID 48192259]
- GRABNAR, Klemen. »Glasba v ljubljanski stolnici in gornjegrajski sostolnici v času škofa Tomaža Hrena.« V: Zgodovina glasbe na Slovenskem, zv. 2, Od konca 16. stoletja do izteka 18. stoletja, ur. Metoda Kokole. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU, načrtovano.*
- GRABNAR, Klemen. »Uglasbitev kantika magnifikat Simoneja Gatta na primeru skladbe Magnificat primi toni.« Muzikološki zbornik 59, št. 1–2 (2023): 135–151. https://doi.org/10.4312/mz.59.1-2.135-151. [COBISS.SI-ID: 178909955].
- KOKOLE, Metoda. »Užaljena gospa Artemizija ali Kristus nam je danes rojen: celjske kontrafakture operne arije Giuseppa Gazzanige.« De musica disserenda 19, št. 1 (2023): 37–58. https://doi.org/10.3986/dmd19.1.02. [COBISS.SI-ID 173173251]
- MOTNIK, Marko. »Music in the Dominican Convent of Marenberg: In Search of Sources.« Bogoslovni vestnik 83, št. 2 (2023): 449–464. https://doi.org/10.34291/BV2023/02/Motnik.
- MOTNIK, Marko. »Z opernega odra na cerkveni kor: kontrafakture v glasbenem arhivu proštijske cerkve sv. Jurija na Ptuju.« De musica disserenda 19, št. 1 (2023): 59–87. https://doi.org/10.3986/dmd19.1.03. [COBISS.SI-ID 173192451]
- SUKLJAN, Nejc. »Renaissance Music Between Science and Art: The Case of Gioseffo Zarlino.« Muzikološki zbornik 56, št. 2 (2020): 183–206. https://doi.org/10.4312/mz.56.2.183-206. [COBISS.SI-ID 44862211]
- ŠTER, Katarina. »'Allora piú gradito, che piú battuto': Franciscans from Koper and their Baroque cantus fractus.« De musica disserenda 20, št. 1–2 (2024): 1-52. [Pre-print.] https://doi.org/10.3986/dmd20.1-2.07. [COBISS.SI-ID 221264131]
- ŠTER, Katarina. »A Chant Treatise in the Service of Two Monastic Traditions of the Modern Era: The Case of the Musices Choralis Medulla.« Muzikološki zbornik 56, št. 2 (2020): 153–181. https://doi.org/10.4312/mz.56.2.153-181. [COBISS.SI-ID 44858627]
- ŠTER, Katarina. »Sedil ie k'misi Iesus: škof Tomaž Hren, Gornji Grad in slovenski koral.« Muzikološki zbornik 59, št. 1–2 (2023): 153–194. https://doi.org/10.4312/mz.59.1-2.153-194. [COBISS.SI-ID: 178915331]
Tematska številka revije De musica disserenda
- ŠTER, Katarina (ur.). »Kontrafakture posvetne glasbe v cerkvenih arhivih slovenske Štajerske.« De musica disserenda 19, št. 1 (2023).
Organizacija in soorganizacija mednarodnih konferenc
- Authentic, Fake or Mistaken Identity? Creation, Recreation, Deception and Forgery in Music, mednarodni muzikološki simpozij. Ljubljana, 21.–22. oktober 2021. https://authentic-fake.zrc-sazu.si/. [COBISS.SI-ID 89096963]
- Glasba – religija – duhovnost, mednarodni večdisciplinarni simpozij. Ljubljana, 26.–28. avgust 2021. [COBISS.SI-ID 73683715]
Referati na mednarodnih konferencah in predavanja
- ERJAVEC, Jana. »Glasbeni arhiv starejših rokopisov v cerkvi sv. Danijela v Celju: metodološka izhodišča preučevanja starejšega glasbeno-rokopisnega gradiva na Slovenskem nekoč in danes.« Preučevanje glasbe na Slovenskem nekoč in danes, muzikološki simpozij ob 100-letnici Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, Ljubljana, 15. oktober 2019. https://jarina.org/smd2019.pdf. [COBISS.SI-ID 45238061]
- ERJAVEC, Jana. »Secular and Sacred Pieces in ›New Vestments‹: Contrafacta in SI-Co.« Authentic, Fake or Mistaken Identity? Creation, Recreation, Deception and Forgery in Music, mednarodni muzikološki simpozij, Ljubljana, 22. oktober 2021. https://authentic-fake.zrc-sazu.si/. [COBISS.SI-ID 93549059]
- GRABNAR, Klemen. »Glasbena podoba obredja v času škofa Hrena: stolnici v Ljubljani in Gornjem Gradu.« Sursum corda, cikel spletnih predavanj, 30. november 2021. [COBISS.SI-ID 89248771]
- GRABNAR, Klemen. »Music of the Liturgy in Ljubljana Cathedral and Gornji Grad Co-Cathedral at the Turn of the Sixteenth Century.« Urban Music Culture in Central Europe ca. 1450–1670, 54. mednarodni muzikološki kolokvij, Brno, 5. november 2019. [COBISS.SI-ID 45647149]
- GRABNAR, Klemen, in Katarina ŠTER. »An Authentic Message in an Inauthentic Language: A ›Slovenian Vestment‹ for the Chant Discubuit Jesus.« Authentic, Fake or Mistaken Identity? Creation, Recreation, Deception and Forgery in Music, mednarodni muzikološki simpozij, Ljubljana, 22. oktober 2021. https://authentic-fake.zrc-sazu.si/. [COBISS.SI-ID 93549571]
- KOKOLE, Metoda. »La vendemmia by Bertati-Gazzaniga on Its Way Across the Alps (1778-1884).« Le forme dell'opera italiana del 18° secolo nei diversi paesi della regione transalpina, mednarodna konferenca, Český Krumlov, 18. september 2022. [COBISS.SI-ID 124432899]
- MOTNIK, Marko. »The ›Authenticity‹ of Eighteenth-Century Plainchant: Examining the Cases of the Mahrenberg and Studenitz Dominican Convents.« Authentic, Fake or Mistaken Identity? Creation, Recreation, Deception and Forgery in Music, mednarodni muzikološki simpozij, Ljubljana, 22. oktober 2021. https://authentic-fake.zrc-sazu.si/. [COBISS.SI-ID 93549315]
- MOTNIK, Marko. »Koralno petje in glasba v ženskem dominikanskem samostanu Mahrenberg (Radlje ob Dravi).« Sursum corda, cikel spletnih predavanj, 7. december 2021. [COBISS.SI-ID 89252867]
- SUKLJAN, Nejc. »Renesančna glasba med znanostjo in umetnostjo: primer Gioseffa Zarlina.« Preučevanje glasbe na Slovenskem nekoč in danes, muzikološki simpozij ob 100-letnici Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, Ljubljana, 14. oktober 2019. https://jarina.org/smd2019.pdf. [COBISS.SI-ID 44862211]
- SUKLJAN, Nejc. »Traktatek o umetnosti zvoka in petja: vpogled v zgodovino poučevanja glasbe v Kopru.« 100. obletnica rojstva Vladimirja Lovca, muzikološki simpozij, Koper, 18. november 2022. https://www2.arnes.si/~gskoper/vladimir_lovec_100let.pdf.
- ŠTER, Katarina. »Carthusian Chant as Piety in the Form of Active Contemplation.« The Image of Piety in Medieval Manuscripts in Slovakia and in Europe, interdisciplinarna konferenca, Bratislava, 9. oktober 2020. http://cantus.sk/sites/default/files/20201009_Konferencia_Bulletin_A5_WEB.pdf. [COBISS.SI-ID 32034307]
- ŠTER, Katarina. »He puelle regie and Applying Musicological Research in the Alps-Adriatic Region: From Manuscript to Concert.« The image of piety in medieval manuscripts in Slovakia and in Europe, interdisciplinarna konferenca, Klagenfurt, 16. oktober 2023. https://notes.gmpu.ac.at/wp-content/uploads/2023/11/oegmw-Tagung_2023_GMPU_Programm_2023-11-07_lay-1.pdf. [COBISS.SI-ID 181809923]
- ŠTER, Katarina. »Dve koralni tradicij meniških redov v novem veku: primer učbenika Musices choralis medulla.« Preučevanje glasbe na Slovenskem nekoč in danes, muzikološki simpozij ob 100-letnici Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, Ljubljana, 14. oktober 2019. https://jarina.org/smd2019.pdf. [COBISS.SI-ID 45240877]
- ŠTER, Katarina. »Sedil je k'misi Jesus: škof Hren, Gornji Grad in slovenski koral.« Sursum corda, cikel spletnih predavanj, 23. november 2021. [COBISS.SI-ID 89239811]
- ŠTER, Katarina. »Učenje in poučevanje stare glasbe v novem veku: primer slovenskih kartuzijanov.« Slovensko društvo za preučevanje 18. stoletja, 46. predavanje, Ljubljana, 20. september 2019. http://sd18.zrc-sazu.si/LinkClick.aspx?fileticket=jztmLSHdwX4%3d&tabid=59&mid=394. [COBISS.SI-ID 45766957]
Notna izdaja
- ŠTER, Katarina (urednica). He puelle regie: spevi iz koralnih rokopisov ženskih samostanov med 16. in 18. stoletjem. Ljubljana: ZRC SAZU, 2021. [COBISS.SI-ID 102378755]
Koncerti - tudi s kasnejšimi odmevi
- He puelle regie: glasbene sledi ženskih samostanov na Slovenskem. Katarina Šter, glas in umetniško vodstvo; Ana Kodelja, glas; Barbara Tišler, glas; Christina Thaler, glas; Tanja Vogrin, glas in harfa. Koncert z glasbo iz koralnih rokopisov ženskih samostanov med 16. in 18. stoletjem, Velesovo, 15. maj 2022. [COBISS.SI-ID 114817283]
- He puelle regie: glasbene sledi ženskih samostanov na Slovenskem. Katarina Šter, glas in umetniško vodstvo; Ana Kodelja, glas; Barbara Tišler, glas; Christina Thaler, glas; Tanja Vogrin, glas in harfa; Klara Kastelec, pripovedovalka. Koncert z glasbo iz koralnih rokopisov ženskih samostanov med 16. in 18. stoletjem, 2. koncert 12. sezone cikla Harmonia concertans – Stara glasba na Novem trgu, Ljubljana, 16. maj 2022. [COBISS.SI-ID 114817027]
- He puelle regie: glasbene sledi ženskih samostanov na Slovenskem. Katarina Šter, glas in umetniško vodstvo; Ana Kodelja, glas; Barbara Tišler, glas; Christina Thaler, glas; Tanja Vogrin, glas in harfa. Koncert z glasbo iz koralnih rokopisov ženskih samostanov med 16. in 18. stoletjem, Radlje ob Dravi, 11. december 2022. [COBISS.SI-ID 140738819]
- He puelle regie: glasbene sledi ženskih samostanov na Slovenskem. Katarina Šter, glas in umetniško vodstvo; Ana Kodelja, glas; Barbara Tišler, glas; Christina Thaler, glas; Ana Marija Krajnc, čembalo. Koncert z glasbo iz koralnih rokopisov ženskih samostanov med 16. in 18. stoletjem, Sakralni abonma, Ljubljana, 26. april 2023. [COBISS.SI-ID 150860291]
- He puelle regie: glasbene sledi ženskih samostanov na Slovenskem. Katarina Šter, glas in umetniško vodstvo; Ana Kodelja, glas; Barbara Tišler, glas; Christina Thaler, glas; Domen Marinčič, viola da gamba. Koncert z glasbo iz koralnih rokopisov ženskih samostanov med 16. in 18. stoletjem, Pleterje, 6. april 2024. [COBISS.SI-ID 209179139]
- He puelle regie: glasbene sledi ženskih samostanov na Slovenskem. Katarina Šter, glas in umetniško vodstvo; Ana Kodelja, glas; Barbara Tišler, glas; Christina Thaler, glas; Domen Marinčič, viola da gamba. Koncert z glasbo iz koralnih rokopisov ženskih samostanov med 16. in 18. stoletjem, Ilirska Bistrica, 7. april 2024. [COBISS.SI-ID 209176579]
Strokovni članki (izbor)
- GRABNAR, Klemen. »Dies irae = Strašen dan: koralni spev.« Magnificat 6, št. 11 (2019): 31–35. [COBISS.SI-ID 45645101]
- GRABNAR, Klemen. »Glasba protestantske Cerkve na Slovenskem: zgodovina glasbe na Slovenskem.« Družina 71, št. 12 (2022): 23. [COBISS.SI-ID 117479939]
- GRABNAR, Klemen. »Glasbeno razgibano 16. stoletje: zgodovina glasbe na Slovenskem.« Družina 71, št. 11 (2022): 23. [COBISS.SI-ID 102860547]
- ŠTER, Katarina. »Adoro te devote = Molim te ponižno: obhajilna pesem.« Magnificat 8, št. 7 (2021): 30–33. [COBISS.SI-ID 77079043]
- ŠTER, Katarina. »Gregorijanski koral in liturgično enoglasje: zgodovina glasbe na Slovenskem.« Družina 71, št. 10 (2022): 23. [COBISS.SI-ID 102881539]
Delavnice
- MOTNIK, Marko. »Ženski samostani, dominikanke v Radljah in glasba.« Od arhiva do izvedbe: odkrivamo glasbo radeljskih dominikank, uvod in delavnica na študijskem dnevu za študente Oddelka za muzikologijo FF UL in Akademije za glasbo UL, Ljubljana, 11. november 2022. [COBISS.SI-ID 129764099]
- MOTNIK, Marko, in Katarina ŠTER. »Pojemo koral z radeljskimi dominikankami.« Od arhiva do izvedbe: odkrivamo glasbo radeljskih dominikank, delavnica na študijskem dnevu za študente Oddelka za muzikologijo FF UL in Akademije za glasbo UL, Ljubljana, 11. november 2022. [COBISS.SI-ID 129757955]
- ŠTER, Katarina. »The (Un)known Vocal World of the Gregorian Chant.« Europa Cantat Festival, predavanje in vodenje delavnice, Ljubljana, 21. julij 2021. [COBISS.SI-ID 77091843]
- ŠTER, Katarina. »Cerkveni zbor in gregorijanski koral.« Dan slovenskih cerkvenih glasbenikov 2021, predavanje in vodenje delavnice, Maribor, 25. september 2021. [COBISS.SI-ID 81456643]
- ŠTER, Katarina. »Samostani, liturgija, glasba.« Od arhiva do izvedbe: odkrivamo glasbo radeljskih dominikank, uvod v temo na študijskem dnevu za študente Oddelka za muzikologijo FF UL in Akademije za glasbo UL, Ljubljana, 11. november 2022. [COBISS.SI-ID 129759747]
- ŠTER, Katarina, in Marko MOTNIK. »Samostani in glasba.« Od arhiva do izvedbe: odkrivamo glasbo radeljskih dominikank, delavnica na študijskem dnevu za študente Oddelka za muzikologijo FF UL in Akademije za glasbo UL, Ljubljana, 11. november 2022. [COBISS.SI-ID 129753091]
*Na podlagi recenzij v objavo sprejeta znanstvena razprava, ki bo predvidoma izšla v letu 2024. Zadnja posodobitev: 12. februarja 2025.